narzędzia w pracy freelancera

Narzędzia w pracy freelancera

Freelancing to nie tylko sposób na zarabianie pieniędzy – to przede wszystkim styl życia. Praca zdalna umożliwia nam wykonywanie zadań z dowolnego miejsca na ziemi, w czasie, w jakim tylko mamy ochotę. W zamian za wolność, którą otrzymujemy, zmuszeni jesteśmy nauczenia się organizacji pracy. Dlatego w dzisiejszym artykule zaprezentujemy narzędzia pracy, które każdy freelancer powinien znać.

W pracy freelancera podstawą jest prawidłowe zarządzanie pracą, umiejętność odnajdywania się w natłoku zadań i zdolności komunikacyjne. Ważne jest też, by wiedzieć, gdzie przechowywać informacje oraz jak sprawnie współdzielić projekt z innymi freelancerami, z którymi czasem przyjdzie nam współpracować.

Narzędzia w pracy freelancera – komunikacja z klientem

Stereotypowo o freelancerze myślimy jako o osobie, która ogranicza kontakty z innymi ludźmi do minimum. Nie zawsze jest to prawdą. Przede wszystkim freelancer musi mieć możliwość skomunikowania się z klientem, niezależnie w której części świata się znajduje. W tym celu przydaje się jedno z popularniejszym narzędzi do prowadzenia rozmów głosowych – Skype (https://www.skype.com/pl/). Dużą zaletą Skype’a jest także możliwość prowadzenia konwersacji grupowych, przydatna, gdy musimy przedyskutować problem z wieloma osobami jednocześnie. Równie wartościową funkcją jest możliwość udostępniania ekranu – dzięki temu z łatwością zaprezentujemy efekty naszej pracy bądź wyjaśnimy detale projektu, mogąc pokazać nasz ekran i wskazując kursorem myszy wyjaśnić o co dokładnie nam chodzi.

Projekt grupowy wymaga komunikacji

Bywa i tak, że freelancer komunikuje się z grupą ludzi, z którą współpracuje. Na przykład twórca stron internetowych może chcieć utrzymywać stały kontakt z projektantem stron internetowych oraz współpracującym z nimi fotografem. W tym celu może korzystać ze Skype’a, ale częściej wybieranym narzędziem jest Slack (https://slack.com). Slack to rodzaj czatu internetowego, w którym zakłada się swój własny prywatny „pokój”. Następnie należy do niego zaprosić użytkownika i z łatwością można prowadzić zawodową komunikację. Przydatnymi funkcjami są między innymi tworzenie kanałów poświęconych konkretnym tematom, oznaczanie użytkowników, do których kierujemy wiadomość, używanie emotek do określania swoich reakcji na pomysły, dodawanie załączników, prowadzenie rozmów głosowych, przeszukiwanie archiwum konwersacji, przypinanie ważnych tematów tak, by zawsze były pod ręką… I wiele innych. To potężne narzędzie, które zarządza całą komunikacją.

Zarządzaj zadaniami i przydzielaj je innym użytkownikom

Podstawą organizacji pracy jest umiejętność zarządzania zadaniami, określania ich priorytetów, łączenia w większe grupy zadań czy ustalania nieprzekraczalnych terminów. Warto także móc przydzielać zadania do współpracowników czy do opisu zadań dołączać ilustracje, grafiki, wykresy, słowem: wszystko to, co pozytywnie wpłynie na zrozumienie i rozwiązanie problemu. W tym celu profesjonaliści korzystają z takich narzędzi jak Trello (https://trello.com/) i Asana (http://asana.com). Oferują one wszystkie wymienione wyżej funkcjonalności, są bezpłatne i pomagają odnaleźć się w gąszczu informacji. Na poziomie podstawowym różnią się przede wszystkim interfejsem, dlatego warto przetestować obydwa i uznać, który system jest dla nas wygodniejszy.

Jak współdzielić projekt informatyczny?

W artykule w skrócie zostały przedstawione ciekawe i wartościowe narzędzia ułatwiające pracę w grupie i zarządzanie zadaniami. W kolejnej części opowiem o tym jak współdzielić projekt informatyczny pomiędzy kilkoma osobami oraz gdzie przechowywać pliki, by zawsze mieć do nich dostęp.

Sylwia Błach

dlaczego JAVA coderstrust polska

CodersTrust Polska to innowacyjna platforma do nauki programowania online z aktywnym wsparciem doświadczonych mentorów z gwarancją pracy w branży technologicznej.