Wirtualna Asystentka – pytania do Mentorek. Część druga

Mentorki, które poprowadzą bootcamp Wirtualna Asystentka & Social Media Ninja podzielą się z nami swoim wieloletnim doświadczeniem w branży. Dziś odpowiadają na kilka pytań dotyczących pracy w zawodzie WA prowadząc własną działalność oraz pracując jako freelancerka.

 

Zapraszamy na skrót webinaru Wirtualna Asystentka - część druga.

wirtualna asystentka - część druga

  1. Ile firm obsługujesz w tym samym czasie?

Ela Wolińska: Wszystko zależy od zakresu zadań. Staram się pracować ze stałymi klientami, czyli co miesiąc odnawiamy umowy, ale zdarzają się też klienci, którzy odzywają się do mnie przy jakiś większych zadaniach. Na pewno trzeba nauczyć się gospodarować swoim czasem, wiedzieć na ile jest się w stanie poświęcić danemu projektowi oraz nauczyć się planować. Bardzo ważna jest wiarygodność  i trzymanie się terminów. Nie da się określić dla ilu klientów można pracować w tym samym czasie – wszystko zależy od wielkości projektów oraz Twojego zorganizowania.

  1. Jak wygląda sprawa samozatrudnienia i podatków? Jak to wygląda w przypadku zagranicznych zleceń?

Ania Król: zakładając własną firmę podatki płaci się w miejscu zamieszkania. Czyli jeśli chcesz pracować zdalnie w Polsce to płacisz podatki w Polsce. Jeśli będziesz chciała się przeprowadzić do inne kraju na dłużej niż 3 miesiące (EU) to wówczas musisz założyć firmę w tamtym kraju i tam odprowadzać podatki. O wszystkim szczegółowo opowiemy Wam podczas kursu 🙂

  1. Z jakiego kraju masz najwięcej zleceń? Jaki poziom angielskiego jest wymagany żeby obsługiwać zagranicznych klientów?

Ania: Najwięcej zleceń na Upworku jest z UK ponieważ Wielka Brytania ogólnie przoduje w zleceniach online. Dostaje zlecenia również z USA i Australii, ale często kolidują nam godziny. Najlepiej pracuje się z klientem który jest w Europie i możemy mu zaoferować dostępność w godzinach pracy (9.00-17.00).

W kwestii angielskiego - jeśli nasze zlecenie obejmuje wykonywanie telefonów, kontakt z osobami z innego kraju itd.. – to ang musi być zaawansowany. Ale gdy na przykład robi się researche, zbiera dane, tworzy się projekt bez potrzeby komunikacji z innymi – to poziom angielskiego nie musi być aż tak wysoki. Często właśnie takie zlecenia znajduje się na Upworku ,więc jeśli ktoś nie ma zaawansowanego angielskiego to znajdzie tam też coś dla siebie.

  1. Dziewczyny, a ile godzin mniej wiecej pracujecie ?

Ania: Wszystko zależy od tego, jak ułożę sobie grafik. Zawsze w miesiącu planuje ile godzin chcę łącznie poświęcić na pracę. To nie jest tak, że pracuję  od 09.00 do 17.00. Czasem pracuję po 3-4 godziny dziennie. Kiedy mam miesiąc, w którym chce wyjechać to biorę na siebie mniej pracy.

Nigdy tego nie liczę nawet. Do pracy siadam przed godz. 09.00 a już o 16.00 kończę, ale różnie to bywa. Na pewno jest to mniej niż na etacie i na szczęście nie muszę pracować jednym ciągiem. Trochę zrobię rano, a jak jeszcze muszę coś dokończyć to zostawiam sobie na wieczór.

  1. Co do ogólnej pracy w domu, jak zaspokajacie potrzebę rozmowy ze współpracownikami, i kontaktu z ludźmi?

Ela: Wszystko zależy od charakteru. Ja lubię pracować sama, nie lubię hałasu. Jak zaspokajam potrzebę kontaktu z ludźmi? Za pomocą tworzenia komunikacji i relacji z klientami. Ja z większością moich klientów jestem "na ty", czasem nawet niektórych spotykam, gdy przejeżdżają przez moje miasto. Tak więc wszystko zależy od Twojego podejścia i nastawienia.


Więcej na temat bootcampu znajdziesz we wpisie
"Wirtualna Asystentka - pytania do Mentorek. Część pierwsza"


  1. Czy da się pogodzić pracę VA z innymi pracami? Czy jest sens iść tą ścieżką, kiedy ma się plan na jeszcze inny profil zawodowy?

Wirtualna Asystentka - część drugaEla: Ja jestem zwolennikiem ucinania jednych zadań i rzucania się na główkę, z racji tego, że wiele lat zmarnowałam na pracę w różnych miejscach. Nasza ścieżka biznesowa nie powinna być zamknięta tylko na jedno działanie, ale to wszystko zależy od tego jaki profil biznesowy sobie obierzesz. Na pewno w pracy WA jest dużo miejsca na pasje, dom i dzieci. Jestem przeciwna temu żeby 8h pracować na etacie a po godzinach wykonywać pracę WA – nie ma to w ogóle sensu, jeśli ktoś z takim nastawieniem przychodzi to uważam, że może sobie darować. Natomiast jeśli równolegle rozwijasz biznes jako przedsiębiorca albo freelancer to jak najbardziej można to pogodzić.

Jeśli nie czujemy się spełnieni pracując na etacie, a nie mamy możliwości złożenia wypowiedzenia natychmiast (ze względów np. finansowych) to polecam szukanie na początku drobnych zleceń (np. copywriting, reserach). Dzięki temu zobaczysz czy się w czymś sprawdzasz, czy to jest to, co chcesz robić. Ale proszę też nie testować klienta i nie porzucać zadań w trakcie. Bo to jednak wpływa na waszą reklamę.

  1. Jakie są stawki dla początkującej WA?

Ania: Jeśli chodzi o EU to zaczynają się od 10$ za godzinę na Upworku. Raczej nie schodzi się poniżej tej stawki. Jak już się zdobędzie pierwszego klienta za 10$, to następnego można wynegocjować za większą kwotę. Zawsze możemy manipulować stawką. Operowanie na platformie polega na tym, że zdobywamy klientów, pracujemy na godziny, lub na projekty (czyli dostaje wynagrodzenie za oddany projekt), lub zostajemy czyjąś VA i pracujemy dla niego zdalnie np. 7h tygodniowo. Jak kończymy współpracę to klient może wystawić nam ocenę i my również oceniamy klienta. Gdy mamy dobre oceny to możemy podnieść stawkę.

  1. Czy do rozliczeń korzystacie z PayPal?

Ania: Jest taka możliwość. Wszystko zależy od klienta, ale jak najbardziej można połączyć Upwork z kontem na PayPalu – ja na przykład mam połączone ze swoim kontem bankowym.

  1. Jeśli chodzi o platformę, to jak wygląda sprawa płatności i ewentualnego przypadku braku zapłaty za wykonaną pracę? Są jakieś zabezpieczenia?

Ania: Wszystkie płatności przechodzą przez platformę: nasz zleceniodawca płaci za pomocą Upworka, a my również oddajemy część naszego wynagrodzenia platformie. Najpierw jest to 20%, ale z czasem zmniejsza się do 10% wynagrodzenia . Ta platforma gwarantuje nam, że jeśli klient zniknie i nam nie zapłaci to Upwork postara się ściągnąć daną kwotę od klienta albo nam to zrekompensuje z własnego budżetu. Żeby się zalogować trzeba podać swoje dane do karty płatniczej, więc jeśli ktoś nie będzie chciał Wam zapłacić, to Upwork ma ich dane do karty i może pobrać potrzebną kwotę.


Jeśli nasz wpis "Wirtualna Asystentka - część druga" nie odpowiedział na wszystkie Twoje pytania to zadzwoń! 

📞 691 – 950 – 343

 

Paulina Brudka

Autor artykułu:

Paulina Brudka

Najnowsze artykuły:

Zapisz się do newslettera

Podaj nam swój adres e-mail a będziemy informować Cię o naszych ofertach specjalnych, wydarzeniach przez nas organizowanych oraz przesyłać ciekawe poradniki na temat nauki programowania.